Rzecznik Praw Ucznia
W naszej szkole powołany został Szkolny Rzecznik Praw Ucznia.
Uczniowie w tajnym głosowaniu zdecydowali, że funkcję tę w latach 2017/2018
pełnił będzie Pan Bartłomiej Wituszyński.
Rzecznik czuwać będzie nad zapewnieniem uczniom:
|
DO ZADAŃ RZECZNIKA NALEŻY: - kwestionowanie niewłaściwych decyzji prawnych |
Każdy uczeń, który ma problem z nieprzestrzeganiem jego praw przez dowolny podmiot
w szkole lub problem natury osobistej, może zwrócić się bezpośrednio do Rzecznika
z przekonaniem, że jego autorytet i godność nie zostaną urażone.
Dotyczy to również drugiej strony konfliktu.
ZAKRES OBOWIĄZKÓW RZECZNIKA:
- znajomość aktów prawnych dotyczących społeczności uczniowskiej,
- przyjmowanie skarg i wniosków uczniów na temat naruszeń ich praw,
- udzielanie pomocy osobom proszącym o interwencję w zakresie naruszania praw ucznia,
- udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania,
- wspomaganie działań uczniów podczas dochodzenia ich praw,
- wspieranie działań Samorządu Uczniowskiego,
- informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia,
- kontrolowanie realizacji rozwiązania spraw spornych,
Tryb postępowania w kwestiach spornych UCZEŃ - UCZEŃ:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
- skierowanie sprawy do pedagoga szkolnego lub psychologa w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu,
- w dalszym trybie postępowania - zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
- ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor,
Tryb postępowania w kwestiach spornych NAUCZYCIEL - UCZEŃ:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami,
- zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego,
- wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności
z rozstrzygnięciem sporu,
WYKAZ DOKUMENTÓW OKREŚLAJĄCYCH STAN PRAWNY DZIECKA:
1. Konwencja o Prawach Dziecka
przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.
(Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991 r.)
2. [Europejska] Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Wolności
sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie Protokołami nr 3, 5 i 8
oraz uzupełniona Protokołem nr 2 (Dz. U. z dnia 10 lipca 1993 r.)
3. Europejska Konwencja Praw Dziecka
sporządzona w dniu 25 stycznia 1996 r.
4. O RZECZNIKU PRAW DZIECKA
Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r.
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r.
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r.
w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci
i młodzieży zagrożonych uzależnieniem
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r.
w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki
oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki.
9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 stycznia 2001 r.
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach